PORADY

Oprawą muzyczną imprez zajmuję się od 20 lat, a pierwszą uroczystość weselną poprowadziłem 10 lat temu. Od tej pory bezcenne doświadczenie zdobyłem na kilkuset wspaniałych uroczystościach weselnych. Teraz chce nim się dzielić z Wami! Zapraszam do lektury i dyskusji na BLOGU I FACEBOOKU

Aby przejść do artykułu kliknij w OBRAZEK poniżej…

cats

foto
PORADY DLA ORGANIZATORÓW (Państwa Młodych)
  • PRIORYTETY Najważniejsze to odpowiedzieć sobie na pytanie – czego naprawdę się chce? Jeśli np. chcemy piękną, klimatyczną salę – warto wybrać ją dużo, dużo wcześniej lub zorganizować WESELE W TYGODNIU, a później dopasować resztę – zaczynając od dobrej oprawy muzycznej – DJ czy Zespół? Oto jest pytanie…
  • WYBÓR SALI Salę zawsze warto wybierać na podstawie tego co dla nas najważniejsze. Z punktu widzenia dobrej zabawy – warto zwrócić uwagę na drewniany! (wówczas nie będzie ślisko) przestronny parkiet oraz dobrą klimatyzację (imprezy organizowane latem), której brak może mieć opłakane skutki nawet dla najbardziej energicznych tancerzy. Z doświadczeń wielu osób wynika, iż dobrej zabawie i integracji sprzyja także bliskość parkietu i stołów – najlepiej gdy wszystko odbywa się w jednym pomieszczeniu. Osobiście unikałbym lub wręcz odradzał sal z podziałem na pomieszczenia, gdzie parkiet i stoły znajdują się daleko siebie. Sale z podziałem góra-dół omijałbym szerokim łukiem – może to przysporzyć problemów integracyjnych oraz technicznych.
  • PLENER W TRAKCIE WESELA? 3 razy NIE!!! Choć coraz więcej par decyduje się na plenery fotograficzne przed lub po ślubie – wiele z nich nadal wybiera się na nie w trakcie uroczystości weselnej. Pamiętam parę, która podczas wesela udała się na trzy 2 godzinne plenery… Pomijam już utratę pięknych chwil zabawy. Gdy zaistnieje taka sytuacja jest spore ryzyko rozbicia imprezy i dezintegracji – część gości udaje się z parą młodą inni szukają swojego miejsca – dlatego od młodych zależy bardzo wiele – gdyż jako gwiazdy wieczoru spajają imprezę i motywują gości. Młodzi! Odłóżcie plener na inny dzień i nie bójcie się parkietu!
  • ODPOWIEDNIE ŚWIATŁO Kolejny istotny warunek dobrej zabawy to odpowiednie oświetlenie na parkiecie. Zbyt ostre światło nie sprzyja dobrej zabawie. Czasem niektórzy filmowcy chcąc dobrze wywiązać się ze swojego zadania bombardują bawiących się mocnymi reflektorami rodem ze stadionu przy których czasem widać więcej niż byśmy tego chcieli. Byłem świadkiem wielu takich sytuacji – kiedy to świetny klimat na parkiecie został popsuty przez mocne halogeny – co zmuszało wielu do zajęcia miejsc za stołem. Po ich zgaszeniu natomiast słychać było często ulgę imprezowiczów. Zawsze uczulam zatem by uzgodnić z OPERATOREM KAMERY kwestię oświetlenia – światło jest potrzebne, ale nie można w tej kwestii przesadzać. Nie możemy też popadać w drugą skrajność – zgaszone światło przepędzi do domu osoby starsze, które mogą zacząć ziewać. Warto zatem to wypośrodkować – mniej światła na parkiecie, więcej przy stołach – często pomocne mogą być świece lub kinkiety. Przy takim scenariuszu zakładamy oczywiscie, że DJ lub zespół zapewniają nam profesjonalne oświetlenie estradowe, które nie męczy, a jest odpowiedzialne w dużym stopniu za kreowanie klimatu wnętrza.

 

  • CZAS TRWANIA IMPREZY Optymalną godzinę rozpoczęcia uroczystości weselnej warto dostosować do pory roku – w zimie kiedy słońce szybko zachodzi – może to być 14.00 natomiast latem nawet 18.00 –  zabawa rozkręca się lepiej im bliżej wieczoru poza tym późniejsza pora sprzyja lepszym efektom wizualnym. Często zależy to jednak od regionu Polski. W przypadku wesela rozpoczynającego się np. o 12.00 i trwającego do rana istnieje ryzyko, że z czasem zrobi się nasiadówka. Niekiedy od trzeciej, czwartej rano jest już wegetacja – byle do rana. Zdecydowanie lepiej jest skończyć zabawę by goście czuli lekki niedosyt niż zdecydowany przesyt. Wtedy będą ją naprawdę dobrze wspominać. Sprawdzona i potwierdzona wytrzymałość człowieka na zabawie weselnej to około 10-12 godzin.
  • BRAK PRĄDU? AWARIA! Choć zdarzyło mi się to tylko raz – zabrakło prądu podczas wesela, to warto pomyśleć o zabezpieczeniu w takim przypadku – jeśli lokal nie dysponuje agregatem, można wcześniej rozważyć wypożyczenie 1-2 szt.
  • DOBÓR MUZYKI Powinien być odzwierciedleniem Was i Waszych gości. Jeśli chcemy mieć wpływ na dobór utworów trzeba pamiętać o kilku rzeczach. Podstawa to wcześniejsze przedyskutowanie listy z DJ’em lub zespołem. Najlepiej jeśli jest to max 30 obowiązkowych numerów np. na miarę Greka Zorby i kilka osobistych hitów. Warto kierować się intuicją i dobierać utwory pod kątem własnych upodobań oraz gości, co nie oznacza, że musicie całkowicie rezygnować z ulubionej np. rockowej muzyki co sprawdza się nad ranem:) Ważny jest przecież klimat i dobrze dobrane towarzystwo. Jeśli utwory, które lubicie to prawdziwe kosy parkietu, może być ich na liście więcej. Jeśli jednak słuchacie muzyki, która do tańca średnio się nadaje, lepiej by takich kawałków było mniej i ich liczba ograniczała się do kilku, a więc małego akcentu, gdyż reakcja gości może być skrajnie różna – zdarzało się, że PM w pewnym momencie zostawała sama na parkiecie.
  • NAJWAŻNIEJSZE – chęć do zabawy! Jeśli państwo młodzi nie przepadają za zabawą i np. okupują stoły to taki nastrój może się udzielić innym. Wielu mówi że muzyka to nawet 80% powodzenia na weselu. Prawda jest jednak taka, że nawet najlepszy zespól czy wodzirej wiele nie zdziałają jeśli uczestnicy uroczystości nie będą chętni do zabawy. Zapraszając gości warto zachować odpowiednie proporcje pomiędzy osobami młodszymi, a starszymi – o ile jest to możliwe. Młodsi potrafią energicznie wywijać całą noc, a starsi chętnie sobie na nich patrzą, co nie jest regułą i czasem może być zupełnie odwrotnie. Należy jednak pamiętać by jednych i drugich zachęcać do zabawy, chętnym wychodzeniem na parkiet szczególnie na początku bloku muzycznego.
  • PAMIĘTAJCIE! Nie zawsze pełen parkiet i zabawa do 8.00 rano świadczy o udanym weselu. Ilość nie znaczy jakość. Niektóre osoby są szczęśliwe, bo spotkały nie widzianą od dawna rodzinę i mogły porozmawiać w tak miłych okolicznościach słuchając przy tym dobrej muzyki.

KOCHANI GOŚCIE kilka słów do Was…

  • PAMIĘTAJCIE, że dla Pary Młodej to NAJPIĘKNIEJSZY dzień w życiu.
  • ZAPROSZENIE Nie traktujecie zaproszenia jako zła koniecznego „skoro tylko przyjdę to powinni się cieszyć…”, inaczej lepiej od razu podziękować.
  • To ONI, a nie WY, są w tym dniu GWIAZDAMI WIECZORU! Ich zdanie, a nie WASZE jest Najważniejsze.
  • ZAKAZ NARZEKANIA! Czasem zdarzy się, że coś nie jest po naszej myśli, zrobilibyśmy inaczej itd. nie oznacza to jednak by biec od razu do Młodych czy rodziców i wytykać niedociągnięcia na weselu lub marudzić w jakikolwiek sposób – a jak wiemy przyczepić można się  praktycznie do wszystkiego – a to sala za mała, parkiet za śliski, jedzenie niedoprawione  – z takim podejsciem kiepska atmosfera gwarantowana.
  • ODSUŃCIE NA BOK UPRZEDZENIA, upodobania kulinarne czy muzyczne (sygnalizując np. „nudzę się bo w domu słucham wyłącznie techno czy metalu…”).
  • DAJCIE COŚ OD SIEBIE – coraz bardziej popularne są np. prezentacje multimedialne, przygotowane przez gości – a tam filmy czy zdjęcia z dzieciństwa PM. Byłem na weselach gdzie goście przygotowali dla młodychprzedstawienia rodem z kabaretu – przedstawili wcześniejsze życie, poznanie czy zaręczyny PM – ubaw po pachy i rozrywka na wysokim poziomie, a tego się nie zapomina.
  • DAJCIE Z SIEBIE WSZYSTKO Para Młoda zaprosiła Was byście dzielili z nią najpiękniejsze chwile radości, dlatego powinniście dołożyć wszelkich starań by młodzi czuli się z Wami szczęśliwie. To GOŚCIE w przeważającej części tworzą atmosferę – dlatego dajcie z siebie wszystko – dużo pozytywnej energii, radości – przecież MŁODZI tak bardzo starali się by umilić Wam ten wspaniały dzień.
  • NIE SZCZĘDŹCIE POCHWAŁ! Nie obawiajmy się okazywać uczuć w ten dzień, jeśli czujemy taką potrzebę – pochwalmy miłą i profesjonalną Obsługę. O komplementach w stronę MŁODYCH już nie wspomnę. Nie zapominajcie też o podziękowaniu PM po weselu – jak to zrobić? Jakkolwiek – liczy się gest i ciepłe słowo.
  • REASUMUJĄC – pamiętajmy, że mamy WESELIĆ się z Młoda Parą i zapewnić jej wesoły i  szczęśliwy dzień!